Eindresultaat druppel met glitters

Tutorial druppelfotografie met glitters.

Voor deze tutorial heb ik een foto gemaakt van een druppel (gewoon water) met glitters.
Waarom? Omdat ik het mooi vind, en er van hou om te maken. Als kind was ik al dol op alles wat glittert en glanst en dat is nu nog niet veel anders.

De spullen die ik gebruikt heb om deze foto te maken: (Een klein ledlampje (wat je op de fiets gebruikt) mist nog.)

tutorial druppel met glitter
Benodigdheden

Mijn camera heb ik voorzien van een macro lens (Tamron 90mm 2.8) en op een statief geplaatst. Omdat je gebruik maakt van best lange sluitertijden is het wel handig om een stevig statief te hebben, omdat anders de druppel niet echt scherp word.

Uitwerking druppelfotografie tutorial
Camera op statief voor de veer met druppel

Ik begin altijd met het maken van een druppel op de veer, veren gebruik ik omdat die mooie ronde druppels maken. De druppel zakt dan minder snel in als op bijvoorbeeld een bord.

Als ik de focus goed heb, ga ik verder met de belichting en de glitters.

 

Glittes en belichting
De belichting en glitters zijn nu toegevoegd

De hoofdbelichting is in dit geval daglicht, want de tafel staat voor een groot raam, in combinatie met de reflectie van zilverfolie omdat dit een lekker heldere reflectie geeft.  En die helderheid geeft de druppel en de glitters net dat beetje extra.

De sluitertijd is in dit geval 1/2 op ISO 160, liever gebruik ik een nog lagere ISO (100 bijvoorbeeld) omdat dat verschil goed terug te zien is in het eindresultaat.  Diafragma is F8.0, dit omdat de druppel dan bijna helemaal scherp is, bij een lager getal zou de druppel en de glitters niet scherp genoeg zijn naar mijn smaak.

Ik zet mijn toestel op de zelfontspanner van 2 sec, zodat ik geen last heb van bewegingsonscherpte door het indrukken. Ik gebruik in die tijd, een led lampje, waarmee ik de achtergrond een beetje bij schijn, zodat daar een “licht spel” op komt. Anders zou de achtergrond gewoon egaal zilver blijven.

 

Resultaat druppel fotografie zonder nabewerking
Het resultaat zonder nabewerking

Als ik de foto’s heb gemaakt (In dit geval waren het er 50) ga ik ze bekijken op mijn computer, en alleen de echt scherpe en heldere mogen blijven. Ik experimenteer altijd met verschillende standen en hoeken van mijn toestel ten opzichte van de druppel.  Omdat een paar cm verschuiven van je camera het verschil kan maken tussen een plat ogende of een bolle druppel.

En als er dan een foto bij zit die ik de moeite waard vind bewerk ik die verder, tot het resultaat wat ik mooi en passend vind. Omdat nu allemaal uit te schrijven is een beetje lang.. Dat komt een volgende keer!

 

Eindresultaat druppel met glitters
Eindresultaat druppel met glitters

Facebook

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: Error validating application. Application has been deleted.
Type: OAuthException
Code: 190
Please refer to our Error Message Reference.

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Een gedachte over “Tutorial druppelfotografie met glitters.

Reacties zijn gesloten.