Tips en uitleg over voedselfotografie.

Komt voor de bakker!

Voor een bakkerswedstrijd werd ik gevraagd een foto te maken van een door hun gebakken product zodat deze foto bij een recept gevoegd kon worden en ingestuurd.

Mijn keuze om natuurlijk licht te gebruiken in plaat van flitslicht was in dit geval omdat natuurlijk licht vaak zachter is, en daardoor minder schaduw geeft.

Het mooiste resultaat behaal je als je product geheel belicht word, van alle kanten even sterk. Dit kan je bereiken door een reflectie scherm tegen over je lichtbron te plaatsen (In mijn geval een groot stuk wit piepschuim).  Of een lichttent over je onderwerp te zetten.

Omdat je een heldere foto wilt is wat overbelichting (+1 stop) vaak ook handig, maar het gebruik van een wat langere sluitertijd en statief is wel wenselijk.

Vaak is het  bij voedselfotografie mooi om dicht  op je product te fotograferen, de structuren worden dan mooi zichtbaar. Een macro objectief kan dan erg handig zijn.
Ik heb in dit geval echter gebruik gemaakt van mijn 50mm objectief, omdat ik de omgeving ook mee wilde laten doen. Want ik vind dat dat wat meer over het product verteld in dit geval, dan alleen een close-up van het broodje. In dit geval hebben we  gekozen een paar ingrediënten erbij te leggen, zodat men kan zien wat er in het broodje zit.

 

Voedselfotgrafie brood
Ingrediënten vertellen wat over de smaak van het brood

 

Ook vind ik het gebruik van scherpte diepte erg belangrijk als het gaat om het fotograferen van voedsel. Vaak is het mooier om een beetje een  wazige achtergrond en scherpe voorgrond te hebben. Mochten er storende elementen op de achtergrond zijn heb je hier minder last van.  Maar denk er wel om dat het eten wel opvalt, dus niet ook bijna helemaal wazig word.

Wat je ook niet moet vergeten is dat de witbalans in dit geval erg belangrijk is het is niet fijn als je broodje op de foto een stuk geler of blauwer uitvalt dan in werkelijkheid
vandaar dat ik mijn grijskaart heb gebruikt om de witbalans later te kunnen bepalen. (Al werk ik altijd veel mogelijk met een kloppende witbalans)

Grijskaart voor goede witbalans
Het gebruik van een grijskaart.

Om het brood mooi te laten glansen hebben we het nog even snel in de oven gezet, de boter die er opzit smelt daardoor. Maar een beetje olie zou hier ook prima voor werken.

 

De uitslag laat nog even op zich wachten maar het broodje ziet er heerlijk uit! En smaakt net zo.

tips en uitleg voedselfotografie
Het eindproduct

Facebook

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: Error validating application. Application has been deleted.
Type: OAuthException
Code: 190
Please refer to our Error Message Reference.
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Een gedachte over “Tips en uitleg over voedselfotografie.

Reacties zijn gesloten.